Her får du mer informasjon om møtet i Kommunestyret den 26.04.2023, som saksliste, sakskart, protokoll og liste over frammøtte representanter.
 
Clear
     
 

Møte i Kommunestyret den 26.04.2023

Kommunestyret
26.04.2023 10.00
Utvalg:Kommunestyret
Dato:26.04.2023 10.00
Møtested:Kommunestyresalen
Status:Møtet er ferdig protokollert
Sakskart:Innkalling - Kommunestyret - 26.04.2023 (Hoveddokument)
Møtebok:Møtebok - Kommunestyret - 26.04.2023 (Hoveddokument)

Saksliste

  • Referatsaker Hoveddokument 623KB

    008/23 - 23/1914 - Referatsaker

    Journaldato: 20.04.2023  1 dokument
    Brevdato: 20.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Servicetorget
    Saksbehandler: Inger Lise Fløtnes

    Dokumenter

     
  • Søknad om fritak fra politiske verv i Grane kommune Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 21.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Servicetorget
    Saksbehandler: Inger Lise Fløtnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Marita Eggen gis fritak fra alle politiske verv i Grane kommune fra medio mars 2023 og resten av kommunestyreperioden 2019-2023.

    Som nye representanter i følgende styrer/råd/utvalg velges:

    STYRER / RÅD / UTVALG:

    VERV:

    PERSON:

    Kommunestyret

    Representant

    Tom Børre Ruderaas

    Utvalg for helse og omsorg

    Representant

    Malin Kvannli

    Leder

    Marit Fagerbakk

    Formannskapet

    1. vararepresentant

    Astri Brennhaug Fløtnes

    Fondstyret

    1. vararepresentant

    Astri Brennhaug Fløtnes

    Administrasjonsutvalget

    1. vararepresentant

    Astri Brennhaug Fløtnes

    Valgstyret

    1. vararepresentant

    Astri Brennhaug Fløtnes



    Behandling

    Kommunedirektørens forslag til vedtak inkl. forslag fra Grane AP enstemmig vedtatt.

  • Helse Nord - Mulige møtearenaer for involvering - Svar fra Grane kommune Hoveddokument 16MB
    Brevdato: 12.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Ordfører
    Saksbehandler: Ellen Schjølberg

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Grane kommune har forståelse for de utfordringene spesialisthelsetjenesten står overfor – vi kjenner sterkt på «kampen» om kompetent personell og økende avstand til spesialisthelsetjenester som følge bl. a. av at tjenestetilbudene i Mosjøen har blitt redusert over år.

    Fastleger uttaler at det er verre å arbeide når avstand til sykehus øker. Med tanke på akutte pasienter gir det en utrygghet med å «bruke opp» ambulanseressursen dersom det skulle komme en pasient som har større behov for ambulansen enn pasienten som er sendt. Dette gir en utrygghet for leger i primærhelsetjensten der avstand til sykehus er lang. 

    Grane kommune gir sin tilslutning til uttalelse fra Vefsn kommune i besvarelse av aktuelle spørsmål for videre samhandling mellom Helse Nord RHF og kommunene. Dette fordi vi opplever de samme utfordringene – med tilleggende faktorer som at innbyggerne i Grane får lengre avstand til nødvendige spesialisthelsetjenester inn i fremtiden:

    Spørsmål 1:
    Hvilke konkrete forslag har din kommune til hvordan 80 kommuner i Nord Norge på en god og gjennomførbar måte kan involveres i Helse Nord RHFs videre arbeid med utredningen av funksjon og oppgavedeling?

    Spørsmål 2:
    Har kommunen innspill til problemforståelsen/situasjonsbildet som Helse Nord RHF har beskrevet i styresak 11-2023?

    Spørsmål 3:
    Har dere forslag til konkrete områder innen sykehusenes funksjoner som dere mener bør utredes videre for mulig funksjons og oppgavedeling?

    Vurdering:

    Grane kommunes høringsbrevet basert på besvarelsen fra Vefsn kommune er drøftet med kommunalsjef for helse- og omsorg, som igjen har drøftet saken med sitt lederteam. På grunn av kort høringsfrist og påskeferie må høringsuttalelsen sendes før politisk behandling er gjort. Brevet sendes med forutsetning av at kommunestyret slutter seg til uttalelsen.

    Grane kommune har forståelse for de utfordringene spesialisthelsetjenesten står overfor – vi kjenner sterkt på «kampen» om kompetent personell og økende avstand til spesialisthelsetjenester som følge bl. a. av at tjenestetilbudene i Mosjøen har blitt redusert over år.

    Fastleger uttaler at det er verre å arbeide når avstand til sykehus øker. Med tanke på akutte pasienter gir det en utrygghet med å «bruke opp» ambulanseressursen dersom det skulle komme en pasient som har større behov for ambulansen enn pasienten som er sendt. Dette gir en utrygghet for leger i primærhelsetjensten der avstand til sykehus er lang. 

    Grane kommune gir sin tilslutning til uttalelse fra Vefsn kommune i besvarelse av aktuelle spørsmål for videre samhandling mellom Helse Nord RHF og kommunene. Dette fordi vi opplever de samme utfordringene – med tilleggende faktorer som at innbyggerne i Grane får lengre avstand til nødvendige spesialisthelsetjenester inn i fremtiden:

    Spørsmål 1:
    Hvilke konkrete forslag har din kommune til hvordan 80 kommuner i Nord Norge på en god og gjennomførbar måte kan involveres i Helse Nord RHFs videre arbeid med utredningen av funksjon og oppgavedeling?

    Svar fra Vefsn kommune:
    Ivaretakelse av 80 kommuner vil bli svært krevende og en stram struktur med tydelige agendaer blir viktig. Vi tror det er viktig at representasjonen både er politisk og administrativt. Vefsn kommune sitt forslag løser denne aktuelle problemstillingen.


    Vi foreslås det settes ned en gruppe med en valgfri person (fra administrasjonen) fra hver kommune som i dag har sykehus (Hammerfest, Kirkenes, Tromsø, Narvik, Harstad, Vestvågøy, Hadsel, Bodø, Mo i Rana, Sandnessjøen og Mosjøen). Det settes opp en møteserie til fysiske møter hver måned eller hver 14 dag. Helse Nord ivaretar sekretariatsfunksjonen og nedsatt administrativ gruppe kan være påkoblet arbeidet som gjøres av fagteamet som er satt ned av Helse Nord.

    I tillegg settes det ned en politisk gruppe hvor politisk leder av regionrådene representerer kommunene. Her kan det legges opp til fysiske møter hver måned hvor Helse Nord har rollen som sekretariat. Regionrådene i hele landsdelen er fungerende og er en organisasjon som har fungert over år i ulike saker. Det vil det være opp til regionrådene selv hvordan de organiserer seg for ivaretakelse av interessene for kommunene de representerer.

    På denne måten vil Helse Nord klare å ivareta samtlige kommuner sine interesser i saken, både administrativt og politisk. De kommunene som mest sannsynlig vil ha størst interesse i saken er de kommunene som i dag har sykehus. Her vil Helse Nord sikre ekstra god involvering med foreslått løsning.

    Det har tidligere vært diskutert at helsefelleskapene skal representere kommunene. Dette er ikke en ønsket løsning da Helsefelleskapene ikke er organisert godt nok i dag til ivaretakelse av interessene til kommunene.

    Spørsmål 2:
    Har kommunen innspill til problemforståelsen/situasjonsbildet som Helse Nord RHF har beskrevet i styresak 11-2023?

    Svar fra Vefsn kommune:
    Vefsn kommune har forståelse for at Helse Nord RHF nå ønsker å tegne kartet på nytt i Nord Norge mtp. de utfordringene som en står ovenfor. Situasjonsbildet som Helse Nord beskriver har Vefsn kommune beskrevet over år og vi mener problemforståelsen vår er god.

    Det kunne kanskje vært et større fokus og en spesifisering at avbøtende tiltak med styrking av prehospitale tjenester vil være et sentralt moment i utredningen. Det burde også kommet frem i saken at de prehospitale tjenestene vil bli forsterket før endringer i akuttberedskapen gjennomføres.

    Det burde også vært lagt noen med tydelige og konkrete premisser til grunn for utredningsarbeidet. Er det et sentralt moment at antall mennesker, eller høyest mulig prosent av befolkning i hver regionen innenfor den «den gylne timen» skal vektlegges ved endring av funksjons- og oppgavedeling?

    Skal stedene hvor det er nybygde sykehus i Nord Norge danne grunnlag for en ny struktur eller er dette irrelevant for utredningen?

    Dette er konkrete eksempler på premisser som hadde gitt tydelige føringer og forutsigbarhet for både kommuner, helseforetak, næringsliv og innbyggere i den videre jobben.

    Spørsmål 3:
    Har dere forslag til konkrete områder innen sykehusenes funksjoner som dere mener bør utredes videre for mulig funksjons og oppgavedeling?

    Svar fra Vefsn kommune:

    Vefsn kommune har valgt å beskrive noen generelle funksjoner som bør utredes videre for mulig funksjons- og oppgavedeling, i tillegg har vi valgt å ta med fagområder som berører vår kommune. Målet må være å sikre særskilt de eldre, skrøpelige, kroniske og de akutte pasientene et godt nok tilbud der de

    bor. I tillegg ligger det flere muligheter å se på funksjons- og oppgaveinndeling innen psykisk helse- og rus. Samlokalisering av tjenester og større fokus på samhandling vil være viktige tiltak for å sikre gode pasientforløp.

    Somatikken

    Helse Nord har beskrevet store utfordringer knyttet til strukturen vi har i dag. Vefsn kommune er helt enig i at den strukturen vi har i dag ikke er bærekraftig.

    Helse Nord bør se på antall akutt sykehus med akutt kirurgisk beredskap. Hvis en skal sikre en fortsatt desentralisert struktur må en redusere antall akutt sykehus. Ved å etablere ett sykehus på Helgeland vil en kunne sikre bedre stabilitet og kvalitet i form av bedre rekruttering, mer robuste vaktsjikt, bedre utdanningsløp og ikke minst sikre pasientene et godt tilbud. Hvis en ikke tar grep er det en risiko for at vi vil miste flere funksjoner på Helgeland og derav gode spesialister.

    Innen fødselsomsorgen er det i dag svært vanskelig å rekruttere til distriktene som fører til økt innleie. Vi har i dag to fødeavdelinger på Helgeland, allerede i dag har man store utfordringer i forhold til drift. Det vil tvinge seg fram at man kun kan ha en fødeavdeling på Helgeland. Helgelandssykehuset HF har over mange år hatt alternerende stenging på sommeren og det har fungert tilfredsstillende. Dette skaper derimot uro i befolkningen, men med gode følgetjenester og bedre samarbeid med primærhelsetjenesten er dette gjennomførbart og ikke minst helt nødvendig. Ved evt. endring av struktur og sentralisering av oppgaver må bosetning- og trafikkmønster i regionen legges vekt på slik at strukturen er tilpasset hele regionen. Det foreligger i dag mange rapporter som fortsatt er gjeldende for Helgeland som kan sees på.

    Akutte pasientene

    Det er vedtatt å legge ned indremedisinsk akuttberedskap ved Helgelandssykehuset HF Mosjøen i løpet av kort tid. Avbøtende tiltak vil være å opprettholde CT og se på oppgaveinndeling i Helgelandssykehuset for å sikre pasientsikkerheten særskilt rundt hjerneslag. Det finnes flere gode eksempler fra andre steder på hvordan man kan løse dette som feks ÅL der prehospital tjenester håndterer CT.

    Det påpekes at Vefsn kommune m.fl. har vedtatt at organisasjonsutviklingen mot ny sykehusstruktur på Helgeland må settes i bero til tiltakene fra Helse Nord er ferdigstilt. Fylkestinget i Nordland har også gjort vedtak på at organisasjonsutviklingen på Helgeland settes i bero til de bygningsmessige investeringene er fullført. Helse Nord har tidligere fått tilsendt vedtakene.

    Helgelandssykehuset HF har plan for investering i ny ambulansestasjon i Mosjøen. Vefsn kommune er nå i sluttfasen av et utredningsarbeid som har hatt som siktemål å beskrive det fremtidige utfordringsbildet i forhold til demografisk utvikling i årene fremover, der antallet eldre i kommunen vil øke betydelig. I denne forbindelsen vurderes utvidelse av sykehjems kapasiteten med lokalisering av nytt sykehjem og dimensjonering og lokalisering av hjemmebaserte tjenester. Videre vil fremtidig organisering og lokalisering av legetjenester, samt øvrig helsetjeneste vurderes. I forbindelse med dette, er det klokt å se på hvordan man kan styrke samhandlingen mellom spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten. Samlokalisering med prehospital tjenester og legevakt vil kunne gi bedre tjenester for de akutte pasientene.

    Palliasjon

    Det er et behov for bedre oppfølging av palliative pasienter. Kommunene står ofte overfor vanskelige enkeltsaker og har lite ressurser. Et tverrfaglig palliativt team vil gi et bedre tilbud til brukere og pårørende.

    Rehabilitering

    Vefsn kommune er i gang med et omfattende arbeid der vi ser på fremtidens helse- og omsorgstjenester. I den forbindelse ser vi at det er behov å styrke hjemme-rehabiliteringen. I sykehusene i HN har man etablert ART ambulerende rehabiliteringsteam. Her er det et stort potensiale

    for å bedre pasientforløpene sammen med kommunene med de ressursene kommunene har knyttet til rehabilitering. Dette vil være et godt tiltak for å bedre pasientforløpene som vil kunne redusere behov for reinnleggelser og behov for de tyngste tiltakene i kommunehelsetjenestene.

    Psykisk helse- og rus

    LAR-senter

    Vefsn kommune samarbeider med Helgelandssykehuset VOP i Mosjøen i enkeltsaker omkring LAR-pasienter (Legemiddelassistert Rehabilitering innenfor rus).  Denne målgruppen trenger ofte et

    sammensatt helsetilbud.  Mange lever i kompliserte livssituasjoner med store behov for tilpasninger, både for å få medisin og annen helsehjelp.  Pr. 2023 er det 28 LAR pasienter i Vefsn kommune. 

    Hovedproblemet knyttet til tjenesteyting for denne pasientgruppen er ustabilitet og at tilbudene i stor grad er fragmentert og uoversiktlig for de som trenger hjelp.  Det har over tid vært kartlagt og et uttalt ønske om å skape et bedre tilbud for disse pasientene.  Avdeling for psykisk helse har vært i kontakt med Nordlandssykehuset i Bodø som har kjørt et forprosjekt omkring nevnte behov/problemstilling. 

    Stikkord for hvordan dette prosjektet kom i gang var å finne en fellesnevner for stabilitet – når kunne man best nå pasientene – når er de mest tilgjengelig for hjelp og kontakt med hjelpeapparat – og hvordan kunne dette løses?  Svaret de fant var i medisinutleveringssituasjon.  Mange ønsket et felles sted, et senter, der de kunne komme i kontakt med flere hjelpere SAMTIDIG som de fikk sin medisin. 

    I Bodø ble det tildelt midler til et forprosjekt i våren 2022 med planlagt oppstart senere i 2022.  Målet med forprosjektet i Bodø utredet mulighetene for et felles senter for opiatavhengige.  Senteret skulle drives i fellesskap av spesialisthelsetjeneste og kommune og tilby helsehjelp fra flere hold (lege, sykepleier, sosionom, miljøterapeut). 

    Det er et ønske om å innhente mer informasjon fra Nordlandssykehuset og Bodø kommune for å høre om erfaringene fra forprosjektet og evt. oppstart av senteret. 

    Målet er på sikt å kunne etablere et tilsvarende senter i Vefsn i samarbeid med Helgelandssykehuset HF for å imøtekomme et sammensatt og komplisert tjenestebehov for LAR pasienter. 

    Felles inntak primær- og spesialisthelsetjenesten (psykisk helse Vefsn kommune og VOP Helgelandssykehuset Mosjøen)

    Vi ønsker å kunne vurdere felles inntaksmøte for pasienter innenfor vår målgruppe.  Rett pasient på rett plass til rett tid gir kortere tid fra søknad til oppstart behandling og vil gi bedre pasientforløp.  Vi unngår at pasienter går unødvendig imellom nivåene og vi unngår «dobbeltføring» der dette ikke er hensiktsmessig. 



    Behandling

    Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.

  • Høringsuttalelse - NOU 2022:20 - Et helhetlig skattesystem Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 11.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Ordfører
    Saksbehandler: Ellen Schjølberg

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Grane kommune stiller seg bak LVK og USS sin uttalelse til NOU 2022:20 - Et helhetlig skattesystem.



    Behandling

    Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.

  • Høring - Lokal forvaltning av vassdrag i Vefsna-regionen Hoveddokument 5MB
    Brevdato: 03.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk- og Næringsavdelingen
    Saksbehandler: Torgar Eggen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Alle lakseførende vassdrag i Vefsnaregionen som ble infisert av lakseparasitten Gyrodactylus Salaris er nå ferdig behandlet. Siste vassdrag (Fustavassdraget) forventes friskmeldt i 2023. Gytebestandsmålet er ikke nådd og Vefnslaks AS oppfordres til å fortsette jobben mot statlige myndigheter som har ansvar for reetableringa, i samarbeid med fiskerettighetshaverne.

    Vefsnlaks AS har hatt og har en viktig funksjon i forhold til å redde genmaterialet til laksen i perioden med infiserte elver og som pådriver for å få gjennomført vellykket rotenonbehandling. I forbindelse med reetableringa og for å nå gytebestandsmålet, har Vefsnlaks AS fortsatt en viktig pådriverrolle.

    Forvaltning og driftsansvaret for vassdragene ligger imidlertid hos Statsforvalteren, Miljødirektoratetog fiskerettighetshaverne.

    Når alle vassdragene er friskmeldt og gytebestandsmålet er nådd, bør framtidig forvaltning, drift og vedlikehold av laksetrapper utføres av ansvarlig myndighet og fiskerettighetshaverne. De største fiskerettighetshaverne gjennom Statskog AS og Brodtkorp AS har stor kompetanse på fagområdet, og bør ha en nøkkelrolle som pådrivere for forvaltning, daglig drift og vedlikehold av laksetrapper.

    I høringsdokumentet foreligger det ikke finansieringsplan eller budsjett, og det må avklares om dette er en permanent ordning eller om det er prosjektrelatert til et bestemt antall år. Fordeling av faste kostnader estimert til 2,5-3 mill pr år er en vesentlig del for alle eiere i Vefsnlaks AS. Konkret finansieringsplan som viser eksterne bidragsytere og fordelinga mellom eierne må foreligge før kommunene kan ta endelig stilling til utvidet engasjement i Vefsnlaks AS.

    Det kan også påregnes at det kommer søknad til eierne i Vefsnlaks AS om delfinansiering i forbindelse med planlagt prosjektarbeid som restaurering av laksetrapper. Dette må være med i den helhetlige vurderinga og det må estimeres kostnad som kan påregnes for eierne i Vefsnlaks AS.



    Begrunnelse for vedtaket:
    Grane kommune kan ikke ta stilling til eller gi utfyllende høringsuttalelse vedrørende utvidelse av sitt engasjement i Vefsnlaks AS før det foreligger et konkret driftsbudsjett med tilhørende finansieringsplan.



    Behandling

    Forslag fra Ordfører Ellen Schjølberg, Grane SP:
    Stryk følgende setning:
    Grane kommune er kritisk til å utvide sitt engasjement i Vefsnlaks AS gjennom endring og justering av selskapets formål for å påta seg en større rolle med forvaltning, drift og vedlikehold av et større antall laksetrapper.

    Utvalg for næring og naturforvaltning sin innstilling inkl forslag fra ordfører enstemmig vedtatt.

  • Endring vedtekter - Grane kommunale barnehage Hoveddokument 991KB
    Brevdato: 30.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Oppvekst- og kulturavdelingen
    Saksbehandler: Wenche Daleng

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Forslag til nye vedtekter for Grane kommunale barnehage vedtas. De nye vedtektene gjøres gjeldende fra 1. juni 2023.



    Behandling

    Kommunedirektørens forslag til vedtak inkl forslag fra Grane AP enstemmig vedtatt.

  • Vedtekter for Grane kommunes næringsfond Vefsna - Vefsnafondet - Revidering etter KS-vedtak 073/22 Hoveddokument 1MB
    Brevdato: 16.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Servicetorget
    Saksbehandler: Inger Lise Fløtnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Kommunestyret vedtar fremlagte forslag til Vedtekter for Vefsnafondet, og nye vedtekter gjøres gjeldende fra 01.01.2023.



    Behandling

    Formannskapets innstilling enstemmig vedtatt.

  • Retningslinjer for Kommunalt næringsfond - Revidering Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 16.02.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Servicetorget
    Saksbehandler: Inger Lise Fløtnes

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Saken utsettes til kommunestyremøtet i juni.



    Behandling

    Forslag fra Kommunestyret:
    Saken utsettes, dette med bakgrunn i at det er behov for nærmere vurdering/avklaring av tilskuddssats.
    Saken tas opp på nytt i Kommunestyret i juni.

  • Veterinærtjenesten i Grane og Hattfjelldal - Orientering om pågående arbeid Hoveddokument 2MB
    Brevdato: 03.04.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk- og Næringsavdelingen
    Saksbehandler: Torgar Eggen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    Informasjon om pågående arbeid innen veterinærtjenesten i Grane og Hattfjelldal kommuner tas til orientering.



    Behandling

    Utvalg for næring og naturforvaltning sin innstilling enstemmig vedtatt.

  • Tilbud om kjøp av Almvassvegen 1, Gnr. 49/146/1 Hoveddokument 646KB
    Brevdato: 17.03.2023
    Dokumenttype: Saksfremlegg
    Ansvarlig enhet: Teknisk- og Næringsavdelingen
    Saksbehandler: Børge Steinmo Johnsen

    Dokumenter

     

    Vedtak

    • Grane kommunestyre ønsker å kjøpe Almvassvegen 1 (Gnr. 49, bnr. 146, fnr. 1), og ber ordfører signere kjøpekontrakt.

    • Inndekning gjøres ved at kr. 4.700.000,- tas fra disposisjonsfond art 25699001 og settes av på prosjekt merket 4021 Kjøp av Trixie-bygg.

    • Kommunestyret gir administrasjonen tillatelse til å betale ut inntil 4.000.000,- før overtakelse. Utbetaling kan gjøres når Trixie AS starter bygging på Laksvollen.

    Begrunnelse for vedtaket:

    • Almvassvegen 1 ligger plassert på ferdselsvegen mellom kommunens hovedbygningsmasse/aktivitetsområder for barn, ungdom og eldre (Vegset skole, kunstgressbane, aktivitetsområdet som bygges opp på Stormoen, Stormo skole, bussholdeplass for skolene, «kiss and ride»-plass for skolebarn, Helsetunet og Grane kommunale barnehage).

    • Eiendommen har en trafikksikker adkomst for myke trafikanter (gang- og sykkelveg).

    • Tomta er flat og bygningsmassen er i en etasje med store åpne gulvarealer noe som medfører at eiendommen forholdsvis enkelt kan tilpasses universell utforming.

    • Bygningsmassen er forholdsvis ny slik at risikoen for kostbare overraskelser kan unngås  Kommunen har videre forhandlet inn at tak på den eldste delen skal byttes, råtekledd bordkledning skal byttes, platt foran inngangsparti skal byttes og bygget skal males.


    Grane kommune ønsker å få hånd om eiendommen siden den bl.a. kan benyttes for å redusere kommunens driftsutgifter når f.eks. gamle sykehjem avhendes/saneres i 2025.

    Videre muliggjør et kjøp av eiendommen også en eventuell fremtidig utvidelse av Helsetunet.

    For Grane kommune er det således strategisk svært klokt å sikre seg eierskap til eiendommen.



    Behandling

    Rahim Delal forespurte om sin habilitet, dette med bakgrunn i at han er eier av Almvassvegen 1, Trixie.
    Rahim Delal ble enstemmig erklært inhabil, og dette hjemles i Fvl. § 6,a.

    Innspill fra Kommunestyret:
    Fortrinn med eiendommen Almvassvegen 1 er:

    • Almvassvegen 1 ligger plassert på ferdselsvegen mellom kommunens hovedbygningsmasse/aktivitetsområder for barn, ungdom og eldre (Vegset skole, kunstgressbane, aktivitetsområdet som bygges opp på Stormoen, Stormo skole, bussholdeplass for skolene, «kiss and ride»-plass for skolebarn, Helsetunet og Grane kommunale barnehage).

    • Eiendommen har en trafikksikker adkomst for myke trafikanter (gang- og sykkelveg).

    • Tomta er flat og bygningsmassen er i en etasje med store åpne gulvarealer noe som medfører at eiendommen forholdsvis enkelt kan tilpasses universell utforming.

    • Bygningsmassen er forholdsvis ny slik at risikoen for kostbare overraskelser kan unngås  Kommunen har videre forhandlet inn at tak på den eldste delen skal byttes, råtekledd bordkledning skal byttes, platt foran inngangsparti skal byttes og bygget skal males.

    Grane kommune ønsker å få hånd om eiendommen siden den bl.a. kan benyttes for å redusere kommunens driftsutgifter når f.eks. gamle sykehjem avhendes/saneres i 2025.

    Videre muliggjør et kjøp av eiendommen også en eventuell fremtidig utvidelse av Helsetunet.

    For Grane kommune er det således strategisk svært klokt å sikre seg eierskap til eiendommen.

    Dette ønskes tatt med i begrunnelsen i vedtaket.

    Formannskapets innstilling inkl innspill/begrunnelse enstemmig vedtatt.

Fremmøte

Fremmøte
PolitikerPartiMedlemstypeE-Post
Ellen SchjølbergSenterpartietordførerellen.schjolberg@grane.kommune.no
Tor StabbforsmoSenterpartietvaraordførert-stabbf@online.no
Astri Brennhaug FløtnesArbeiderpartietrepresentantbrennhaug_92@hotmail.com
Einar Jostein FjerdingøyArbeiderpartietrepresentanteinar.fjerdingoy@gmail.com
Åse GranmoArbeiderpartietrepresentantasegran@online.no
Marit FagerbakkArbeiderpartietrepresentantmarit.fagerbakk@outlook.com
Malin KvannliArbeiderpartietrepresentantmalink-95@hotmail.com
Tom Børre RuderaasArbeiderpartietrepresentanttom_b_r@hotmail.com
Raymond FagerliSenterpartietrepresentantFagerli91@msn.com
Ingrid Marie FagerliSenterpartietrepresentantingri-fa@online.no
Berit Kroken BrandserSenterpartietrepresentantberit_kroken@hotmail.com
Rahim DelalSenterpartietrepresentantrahimdelal@hotmail.no
Arnt Ove KirknesArbeiderpartietvararepresentantverneleder.nvs@norgesvinduet.no
Bjørn Raymond BjerkesethSenterpartietvararepresentantbrb@pelias.no
Børge Marsfjell HopenSenterpartietvararepresentantborge.hopen@yahoo.com
Martin Johan KolbergSenterpartietvararepresentantmartiko@frisurf.no