Hva kan du få?
- Daglig stell.
- Hjelp til administrering av medikamenter og medisinske prosedyrer.
- Sårbehandling
- Hjelp til å stå opp, legge seg og toalettbesøk.
- Veiledning og opplæring slik at du kan mestre oppgaver på egenhånd (dosere medisiner, skifte stomi, osv.).
- Trygghetsalarm til personer som har behov for rask hjelp av hjemmetjenesten.
- Omsorgslønn til personer som utfører særlig tyngende omsorgsarbeid som ikke dekkes av kommunale tjenester.
- Matombringing.
- Tøyvask.
- Tekniske hjelpemidler.
Krav til søker:
Du må ha et hjelpebehov som skyldes nedsatt funksjonsevne grunnet sykdom eller skade.
Hva koster det?
Hjelp til personlig pleie og medisinsk hjelp er gratis.
Slik søker du
Hvis du trenger hjelp fra hjemmetjenesten kan du ta kontakt med kommunen for mer informasjon. Dersom en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Du sender skriftlig søknad til kommunen.
Benytt vårt elektroniske søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester i Grane kommune.
Hva skjer videre?
Søknad om hjemmesykepleie blir behandlet i fagteam for hjemmetjenesten. De har møte to ganger per måned. Utover dette vil søknader som omfatter nødvendig helsehjelp bli behandlet fortløpende avhengig av brukers behov. I forbindelse med søknad om hjemmesykepleie kan det være nødvendig med et kartleggingsbesøk i hjemmet.
Klageadgang
Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.
Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage
Aktuelle lover
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-1
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-2
Lov om pasient- og brukerrettigheter kapittel 7
.