Hvem kan få tilbudet?
Omsorgsstønad-ordningen gjelder både for gifte og andre frivillige omsorgsytere uten omsorgsplikt, og foreldre som har omsorgsplikt for mindreårige barn.
Hvordan få tilbudet?
- Særlig tyngende omsorgsarbeid
- Omsorgsarbeidet gjelder nødvendige omsorgsoppgaver, som at søker utfører omsorgsarbeid som ellers ville hørt under de kommunale helse- og omsorgstjenestene
- Omsorg fra søker er det beste for den omsorgstrengende
- Kommunens økonomi tillegges vekt
- Det må søkes om hjelpestønad for tilsyn og pleie fra NAV for den som mottar hjelp.
Hva må du gjøre før du søker?
- Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
- Om verge eller pårørende logger seg inn med ID-porten, må fullmakt legges ved.
- Last ned og fyll ut fullmakt her (PDF, 70 kB)
- Fullmakten må legges ved søknaden som PDF eller bildefil
Gå til søknadsskjemaet
Alternativ søknad i papirversjon
Kontakt tjenestekontoret, så sender vi deg søknadsskjemaet.
Søknadsfrist
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Hva skjer videre?
Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
Svar på søknad kommer innen 4 uker.
Hvis vi ikke klarer det, vil vi kontakte deg og fortelle hvor lang tid vi tror det vil ta.
For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi med deg eller den du har gitt fullmakt.
Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tjenestekontoret i kommunen som behandler søknaden.
Ansettelse og lønn
Det er kommunen som avgjør om det skal gis omsorgsstønad, og hvilket nivå støtten skal ligge på. Stønaden skal til enhver tid følge timelønnssatsen for assistenter i Grane kommune.
Siden omsorgsstønad ikke er en rett på lik linje med øvrige helse- og omsorgstjenester, er det et noe større rom for kommunalt skjønn ved tildeling av denne tjenesten. Det kan også tas hensyn til om den som trenger omsorgen mottar hjelpestøtte etter folketrygdloven og/eller andre kommunale tjenester, samt kommunens avsatte ressurser til tjenesten.
Klageadgang
Du kan klage på kommunens avgjørelse. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.
Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage
.