Det er viktig at du kontakter ergoterapeuten i kommunen din slik at de kan beskrive behovet for tilpasning før du innhenter priser på det som skal tilpasses.
Eksempler på hva du kan få støtte til:
- Enkle tiltak for å bedre tilkomsten til boligen og større ombygginger for å tilrettelegge boligen
- Tilpasse bad for dusjing rett på gulv
- Tilpasse kjøkken til heve- og senkemekanismer på skap
- Fjerne terskler
- Bedre belysning
- Andre endringer som er nødvendig for å kunne bli boende i boligen
Krav til søker
- Mennesker med funksjonsnedsettelser
- Eldre som ønsker å utføre forebyggende tilpasningstiltak
Søknadsfrist
Du kan søke hele året.
Slik søker du om startlån til å tilpasse bolig
Du trenger disse vedleggene:
- Bostedsattest for alle i husstanden (fås hos skatteetaten)
- Utskrift av likning for de to siste årene (fås hos skattetaten)
- Bekreftet kopi av siste års selvangivelse (fås hos skatteetaten)
- Lønns- og/eller trygdeslipp for de siste to måneder
- Arbeidskontrakt dersom du er i arbeid
- Vedtak om trygd dersom du har trygdeytelser
- Dokumentasjon på all annen inntekt enn lønn og trygd
- Dokumentasjon på all gjeld
- Dokumentasjon på oppsparte midler eller formue
- Leieavtale og eventuell oppsigelse hvis du leier bolig
- Dokumentasjon på nødvendigheten av tilpasningen fra ergoterapeut eller annen relevant faginstans
- Bekreftelse på at utleier godkjenner tilpasningene (hvis du leier bolig)
Send inn søknad
Du må ha elektronisk ID hvis du skal søke selv.
Du kan logge inn med BankID, Buypass eller Commfides.
Hvis du ikke kan få elektronisk ID, kan noen andre søke på vegne av deg.
En medhjelper eller verge kan kontakte kommunen og få tilgang til å søke for deg elektronisk:
For å søke om startlån må du ha en sikker elektronisk ID, enten BankID, Buypass eller Commfides. Hvis du ikke har mulighet til å skaffe deg elektronisk ID, kan du gi fullmakt til en verge eller medhjelper, som kan logge seg på og søke for deg.
Medhjelperen eller vergen må ha elektronisk ID.
Slik går du fram som verge eller medhjelper
Du må kontakte kommunen der den du søker for vil kjøpe bolig.
- Er du verge, må du ta med vergemålet og gyldig legitimasjon til kommunen.
- Skal du hjelpe en person uten elektronisk ID, må dere begge ta med gyldig legitimasjon.
Saksbehandleren sjekker legitimasjonen og tar kopi. Søker må skrive under en fullmakt som fås av saksbehandler. Når fullmakten skrives under gir søker medhjelperen rett til å søke om startlån.
Hvis alt er i orden, gir saksbehandler tilgang i systemet til verge eller medhjelper til å søke.
Alle som har BankID, Buypass eller Commfides kan være medhjelper.
Medhjelperen vil få kjennskap til følgende opplysninger om den som søker:
- Folkeregisteret (navn, adresse, sivilstatus og barn)
- Kontaktregisteret (kontaktopplysninger)
- Altinn (formue, gjeld og skattemeldinger)
- Aa-registeret (aktive arbeidsforhold)
- Husbanken (bostøtte)
- Kartverket (boligopplysninger)
Det er viktig at søker har tillit til medhjelperen som får tilgang til opplysningene. Medhjelperen kan for eksempel være en nær venn, en nabo eller et familiemedlem.
- Logg inn med din egen elektroniske ID.
- Husk at du må velge at du søker på vegne av personen du er verge/medhjelper for.
- Du må fylle ut g sende inn søknaden innen 30 dager. Etter 30 dager har du ikke tilgang til å søke på vegne av søker.
Hva skjer med søknaden?
Etter at søknaden er sendt til kommunen har du ikke mulighet til å logge deg på for å se på søknaden, ettersende dokumentasjon eller sende og motta meldinger.
Er du verge, vil saksbehandleren sende deg en kopi av søknaden per post. Videre kontakt vil også skje per post.
Hvis personen du er verge for har elektronisk ID, kan vedkommende logge seg inn og ha tilgang til søknaden, vedleggene og all kommunikasjon som er registrert i saken.
Er du medhjelper, blir en kopi av søknaden sendt til søker per post. Søker må møte opp hos kommunen og skrive under på søknaden hos saksbehandler. Kommunen vil kontakte søker, og det vil skje per post.
På Husbanken sine nettsider finner du søknadsskjema
Hva skjer videre?
Grane kommune behandler saken så snart som mulig og du vil få et skriftlig svar. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, får du skriftlig beskjed om det.
Klageadgang
Om du ikke er fornøyd med resultatet i vedtaket, kan dette påklages i henhold til forvaltningslovens alminnelige bestemmelser om klage på enkeltvedtak.
Klage må være sendt til Grane kommune innen 3 uker fra du mottok vedtaket.
Dersom kommunen mener at vedtaket skal opprettholdes, sendes saken videre til Statsforvalteren i Nordland for endelig vurdering.
Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage
Mer om tilpasning av bolig på Husbanken sine nettsider
.