Kontroll av tobakkssalg og innkreving av tilsynsavgift

Alle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift.

Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret

• Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret i Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.
  • Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret.

Her kan du registrere dere i tobakkssalgsregisteret i Helsedirektoratet

Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakkssalg hos Helsedirektoratet. ​​​​

Kontroll av tobakksalg

Kommunen kontrollerer at steder som selger tobakksvarer overholder følgende bestemmelser i tobakkskadeloven:

• Salg av tobakksvarer (aldersgrense, selvbetjening, gratisutdeling og rabatt)
  • Reklameforbudet (inkl. sponsing og oppstillingsforbudet)
  • Krav til merking og utforming av tobakksvarer (standardiserte pakninger, helseadvarsler, minstestørrelser)
  • Forbud mot salg av tobakksvarer/-surrogater som ikke er lovlig importert eller kjøpt fra registrert grossist
  • Salg i strid med salgsforbud
  • Krav til internkontroll
  • Forbud mot enkelte produktkategorier

Flere av bestemmelsene gjelder både tobakksvarer og tobakkssurrogater.

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 4.500 kroner i året.

Retningslinjer og lover

Tobakksskadeloven