Avlastning

Vi gir tilbud om avlastning til pårørende med særlig tyngende omsorgsoppgaver for barn og unge med ulike funksjonshemminger eller kroniske sykdommer.

Hva tilbyr vi?

Formålet er å gi omsorgsyter avlastning fra sine omsorgsoppgaver. Avlastning skal hindre overbelastning, gi nødvendig og regelmessig fritid og ferie, samt mulighet til å delta i vanlige samfunnsaktiviteter.

Tjenesten kan både tilbys i og utenfor hjemmet, i eller utenfor institusjon, og gis noen timer enkelte dager eller som en lengre døgnbasert tjeneste.
 

Hvem kan få avlastning?

  • Den omsorgstrengende har rett på kommunale helse- og omsorgstjenester
  • Tiltaket er vurdert å være det beste for den omsorgstrengende
  • Uavhengig av omsorgsplikt
  • Arbeidet er særlig tyngende
  • Søker står i fare for å måtte slutte i vanlig arbeid, arbeide mindre enn før eller kan ikke begynne i ordinært arbeid pga. omsorgsarbeidet


Slik søker du

Beskriv hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjeneste som passer best for deg. Avhengig av informasjon i søknad, vil saksbehandler kunne ta kontakt med deg for videre saksgang. 

Det er den som trenger hjelp, eventuelt verge eller pårørende med fullmakt som digitalt signerer søknaden. Du kan få hjelp av helsepersonell eller andre til å fylle ut søknaden.
 

Hva må du gjøre før du søker?

  • Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
  • Om verge eller pårørende logger seg inn med ID-porten, må fullmakt legges ved.
  • Last ned og fyll ut fullmakt her (PDF, 70 kB)
     
  • Fullmakten må legges ved søknaden som PDF eller bildefil

 

Gå til søknadsskjemaet

 

Alternativ søknad i papirversjon

Kontakt tjenestekontoret, så sender vi deg søknadsskjemaet.

Søknadsfrist

Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.


Hva skjer videre?

Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
Svar på søknad kommer innen 4 uker.
Hvis vi ikke klarer det, vil vi kontakte deg og fortelle hvor lang tid vi tror det vil ta.

For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi med deg eller den du har gitt fullmakt.

Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tjenestekontoret i kommunen som behandler søknaden.

Hva koster det?

Tjenesten er gratis
 


Klageadgang

Du kan klage på kommunens avgjørelse i henhold til pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.

Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage
 

.

Kontakt

Hege Paulsen
Saksbehandler helse- og omsorgsavdelingen
E-post
Telefon 75 18 08 51
Mobil 90 69 59 63

Åpningstider

Åpningstider - Kommunale kontor:
klokken 08.00 - 15.00
ukedager (man.-fre.)

Åpningstider - Servicetorget:
klokken 10.00 - 14.00
ukedager (man.-fre.)
 

Adresse

Grane helsetun
Almvassvegen 15
8683 Trofors

Kart