Brukerstyrt personlig assistent (BPA)

Hva er brukerstyrt personlig assistanse (BPA)?

BPA er en alternativ organisering av praktisk og personlig hjelp for sterkt funksjonshemmede som har behov bistand i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Forutsetningen er at de kan være arbeidsledere for sine hjelpere. Søker må ha egeninnsikt og ressurser til aktivt liv, i og utenfor boligen. Søker må kunne definere sine egne behov, samt lære opp og veilede assistenten i hvordan hjelpen bør gis. Bruker må kunne sette opp og følge arbeidsplaner etter å ha fått opplæring i dette. Tjenester som faller inn under ordningen er hjemmesykepleie, praktisk bistand og støttekontakt. Omfanget av tjenesten bestemmes ut fra hva kommunen ville ytt av tjenester gjennom de ordinære omsorgstjenester. Brukeren har rollen som arbeidsleder og påtar seg større ansvar for organisering og innhold i forhold til sine behov. Innen de timerammer som kommunens vedtak om praktisk bistand angir, kan brukeren i prinsippet styre hvem han/hun vil ha som hjelpere, hva assistentene skal gjøre, hvor og til hvilke tider hjelpen skal gis.

Hvem kan søke?

  • Brukere med omfattende og sammensatte tjenestebehov
  • Brukere som er i stand til å ta arbeidslederrollen, eventuelt nærstående på vegne av bruker
  • Brukere som har egeninnsikt og som har ressurser til aktivt liv i og utenfor boligen.
  • Familier til barn med funksjonsnedsettelser.

Slik søker du 

Du må fylle ut søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester. 
 

Hva skjer videre med søknaden?

Du får svar på søknaden innen 4 uker. Dersom saksbehandlingen ikke er ferdig innen denne fristen, skal du få et foreløpig svar med antatt saksbehandlingstid.

Klageadgang

Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Fylkesmannen.

Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage

Kontakt

Linda Gunnarsen
Enhetsleder hjemmetjenesten
E-post
Telefon 75 18 08 50
Hege Paulsen
Saksbehandler helse- og omsorgsavdelingen
E-post
Telefon 75 18 08 59

Åpningstider

Kommunale kontor
Åpningstider: klokken 08.00 - 15.00 mandag - fredag.
Servicetorgets åpningstider: klokken 10.00 - 15.00 mandag - fredag.
 

Adresse

Skolevegen 23
8680 Trofors

Kart