Hva er en omsorgsbolig?
Omsorgsboliger er tilrettelagt for helse- og omsorgstjenester utenfor institusjon. Boligen er tilpasset orienterings- og bevegelseshemmede og fysisk tilrettelagt slik at beboer med omfattende behov skal kunne motta heldøgns helse- og omsorgstjenester utenfor institusjon. Boligen er utformet som en selvstendig bolig. I Grane kommune er alle omsorgsboligene uten fellesareal.
Omsorgsboliger er forbeholdt personer som på grunn av alder, funksjonshemming eller sykdom har behov for slik bolig. Boligen er beboerens eget hjem.
Personer som bor i omsorgsbolig kan på visse vilkår søke om bostøtte
I Grane kommune søkes det om bostøtte gjennom NAV
Dette er en tjeneste som tilbys søkere som kan klare seg i tilrettelagt bolig med bistand fra hjemmebasert helse og omsorg, eller andre.
Tjenester
- Samlokaliserte boliger uten tilknytning til institusjon
- Selvstendige boenheter
- Boligene er uten fellesarealer
- Bistand fra hjemmebasert helse og omsorg eller andre
Dette er et tilbud som gis til søkere som har behov av døgnkontinuerlig tilsyn/hjelp av helsepersonell, og der søker ikke behov for sykepleiefaglig bistand hele døgnet.
Tjenester
- Samlokaliserte boliger uten tilknytning til institusjon
- Fast turnus knyttet til boligene
- Boligene er tilknyttet brukere av Miljøterapitjenesten
Dette er et tilbud som gis dersom man ønsker å vurdere søkerens boevne, egenmestring og for å vurdere omsorgsnivået videre.
Tjenester
- Kan være både med og uten fast bemanning
- Tidsavgrenset leiekontrakt
Hvem kan få tilbud om omsorgsbolig?
Personer som kan klare seg i tilrettelagt bolig med bistand fra Hjemmebasert omsorg og/eller andre. Ved tildeling av omsorgsbolig, må bruker i tillegg ha behov for helse- og omsorgstjenester avhengig av hjelpebehov.
Slik søker du
Beskriv hva du trenger hjelp til, så vurderer vi hvilken tjeneste som passer best for deg. Avhengig av informasjon i søknad, vil saksbehandler kunne ta kontakt med deg for videre saksgang.
Det er den som trenger hjelp, eventuelt verge eller pårørende med fullmakt som digitalt signerer søknaden. Du kan få hjelp av helsepersonell eller andre til å fylle ut søknaden.
Hva må du gjøre før du søker?
- Du må ha tilgang til ID-porten (BankID, BankID på mobil, Buypass, Commfides)
- Om verge eller pårørende logger seg inn med ID-porten, må fullmakt legges ved.
- Last ned og fyll ut fullmakt her (PDF, 70 kB)
- Fullmakten må legges ved søknaden som PDF eller bildefil
Gå til søknadsskjemaet
Alternativ søknad i papirversjon
Kontakt tjenestekontoret, så sender vi deg søknadsskjemaet.
Søknadsfrist
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Hva skjer videre?
Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
Svar på søknad kommer innen 4 uker.
Hvis vi ikke klarer det, vil vi kontakte deg og fortelle hvor lang tid vi tror det vil ta.
For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi med deg eller den du har gitt fullmakt.
Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tjenestekontoret i kommunen som behandler søknaden.
Klageadgang
Du kan klage på kommunens avgjørelse iht. pasient- og brukerrettighetsloven. Fristen er fire uker fra du mottok svarbrevet. I klagen oppgir du hva du ønsker endret og begrunner dette. Kommunen kan gi veiledning ved behov.
Klagen sender du til den avdelingen som sendte svarbrevet. De vil vurdere om det er grunn til å gjøre endringer. Dersom beslutningen ikke blir endret, sender kommunen saken videre til Statsforvalteren.
Benytt gjerne vårt elektroniske skjema ved innsending av klage
.