Egenberedskapsuka 2023 – du bør kunne klare deg selv i minst 3 dager

Har du alt du trenger for å klare deg selv i minst tre døgn hvis vann og strøm plutselig blir borte? 30. oktober starter en landsdekkende kampanjeuke om egenberedskap.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har invitert alle norske kommuner til å være med på Egenberedskapsuka 2023. Temaet for årets egenberedskapsuke er «øve».
Målet er at innbyggerne skal bli bedre forberedt til å klare seg selv ved ulike kriser.

I år gjennomføres Egenberedskapsuka i uke 44, fra 30. oktober til 5. november.
Grane kommune vil i løpet av denne uka legge ut bilder, videoer og informasjon om egenberedskap på vår hjemmeside, Facebook og våre informasjonsskjermer.

Hovedbudskapet gjennom Egenberedskapsuka er at alle bør tenke gjennom hvilke hendelser og ulykker som kan skje, og planlegge for dette. Det er viktig å kunne ta vare på seg selv og de rundt seg i noen dager ved bortfall av kritisk infrastruktur, som for eksempel strøm, vann og mobilnett.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler at alle husstander i Norge tar noen enkle grep for å bedre sin egenberedskap. DSB har utarbeidet konkrete råd for alle innbyggere som du kan lese på sikkerhverdag.no. Her finner du blant annet eksempler på hva et beredskapslager hjemme kan inneholde for at du skal kunne klare deg i minst tre døgn.