Høyt press på kommunens omsorgstilbud og sykehjemsplasser

Grane helsetun

Grane kommune har for tiden stort belegg på sykehjemsplassene på Helsetunet. Vi har 24 sykehjemsplasser, og 8 omsorgsboliger under samme tak. Pr. i dag er det fullt belegg på sykehjemsplassene. I tillegg har vi 14 omsorgsboliger lokalisert rundt det gamle sykehjemmet.

.

Det ytes hjemmesykepleie, og annen nødvendig bistand, i hjemmet i omsorgsboligene. Forsvarligheten er ivaretatt i henhold til de kriterier Grane kommune har om medisinsk forsvarlig hjelp og nødvendig bistand i hjemmet. Tildeling av sykehjemsplasser gjøres etter medisinske kriterier. Personer som ikke greier seg hjemme må få plass på sykehjemmet.

Det blir nå nødvendig å vurdere at det i noen tilfeller må bo to beboere på samme rom, fordi det er personer som har behov for pleie og opphold på sykehjemmet utfra medisinske kriterier. Når det kommer utskrivningsklare pasienter fra sykehus, vil kommunen få gebyr dersom man ikke har plass til å ta imot pasienten. Det kan derfor bli nødvendig å øke belegget innenfor den plassen vi har tilgjengelig.

Personalet som jobber ved Helsetunet og i hjemmetjeneste og hjemmesykepleien gjør en god jobb. Det er ikke deres «skyld» at sykehjemmet nå har fullt belegg.  Grane kommune har et godt tilbud innen omsorgen basert på de faglige kriteriene som ligger til grunn for å få plass på sykehjem og i omsorgsbolig.

En utfordring som både Grane kommune, og mange andre kommuner har, er å få tak i nok, og kvalifisert arbeidskraft. Det jobbes for å rekruttere og beholde den arbeidsstyrken vi allerede har.

Situasjonen med at vi blir færre i arbeid og flere eldre er omtalt i Helsekommisjonens rapport. Dette gjør at kommuner i Norge må omstille seg, og jobbe på andre måter. Det vil også kreve omstilling fra  oss som privatpersoner. Familie og frivillige vil bli viktige ressurser når aktivitets- og sosiale behov skal dekkes. Slik er det allerede nå, men vi må forberede på at det blir slik i økende grad i fremover.

Ellen Schjølberg
Ordfører i Grane kommune