Tjenestenivået i BTI-modellen utgjør mellomleddet mellom det praktiske arbeidet på individnivå og den overordnede kommunale forankringen. Hver enkelt tjeneste har ansvar for å integrere og følge opp BTI i egen organisasjon. Dette innebærer at ledelsen sørger for at ansatte kjenner til og bruker BTI-rutinene, får nødvendig opplæring og veiledning, og at arbeidet forankres i tjenestens daglige praksis.
Enhetsnivået har også en viktig rolle i å sikre kvalitet og kontinuitet i arbeidet: ledere og fagansvarlige skal legge til rette for systematisk samarbeid både internt i tjenesten og på tvers av tjenester. Dette kan handle om å avklare roller og ansvar, støtte ansatte i å bruke verktøyene i modellen, og bidra til at bekymringer for barn og unge fanges opp tidlig og håndteres på en strukturert måte.
På denne måten fungerer tjeneste-/enhetsnivået som en garanti for at BTI-modellen ikke bare er en overordnet strategi, men faktisk blir omsatt til praksis i møte med barn, unge og familier.
Tjeneste-/enhetsnivå i BTI – i praksis
Leder og fagansvarlige forankrer BTI i tjenesten.
Ansatte får opplæring, veiledning og støtte i bruk av modellen.
Rutiner og verktøy implementeres i daglig praksis.
Sikrer systematisk samarbeid internt og på tvers av tjenester.
Bidrar til tidlig oppdagelse og koordinert oppfølging av barn og unge.